U bent hier

Nog enkele weken de kans voor Alma Tadema in het Fries Museum

Sir Lawrence Alma-Tadema, Een gunstig uitkijkpunt, 1895

 

Sinds het Fries Museum in november besliste om voortaan elke dag een uur vroeger te openen, blijft het druk in het museum. De oorzaak was de tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding over Sir Lourens Alma Tadema (1836-1912), die de eerste maand reeds dertigduizend bezoekers trok. De tentoonstelling loopt nog tot zeven februari.

 

Lourens Alma Tadema studeerde in Antwerpen aan de Academie. Zijn werk raakte in tijd wat in de vergetelheid, maar in zijn tijd was hij een superster. Net als Rubens en Van Dyck werd hij door de Britse koning geridderd. Ook nu nog zijn werken van hem in het bezit van grote namen als George Lucas, de steenrijke Amerikaanse William Vanderbilt, de Getty familie, Andrew Lloyd Webber en Jack Nicholson.

 

In Leeuwarden toont het museum topschilderijen van één van de meest succesvolle schilders uit de negentiende eeuw. Dankzij een uitzonderlijke hoeveelheid bruiklenen vanuit de ganse wereld kan de bezoeker scenes uit de klassieke oudheid leren kennen die als het ware de voorbode waren van spektakelfilms als Ben Hur of Spartacus. “Meer dan tachtig schilderijen vertellen samen met persoonlijke voorwerpen en filmfragmenten over zijn weg naar roem en hoe hij ons beeld van de oudheid blijvend heeft bepaald.” aldus het persbericht.  Alma-Tadema, klassieke verleiding is de grootste tentoonstelling gewijd aan zijn oeuvre in de afgelopen honderd jaar.

 

Sir Lawrence Alma-Tadema, Amo Te Ama Me, 1881

Sir Lawrence Alma-Tadema, Amo Te Ama Me, 1881

 

De tentoonstelling heeft misschien een Fries-chauvinistisch kantje, maar herwaardeert een kunstenaar die in kleine kring steeds bewondering bleef opwekken. Eigenlijk is Lourens Alma Tadema een in Antwerpen opgeleide kunstschilder die in London carrière maakte. Dat hij in Londen belandde zou te wijten zijn aan een liefde, net als zijn onderwerpskeuze na zijn huwelijksreis naar Pompei.

 

Romeinse schonen en etherische klassieke decors

 

Lange tijd dook Alma Tadema slechts op op covers van romans van al even verguisde figuren zoals Gabriele D’Annunzio. Met zijn Romeinse sensuele schonen en extreem etherische sfeer in klassieke decors past zijn werk bij de smaak van romantische adolescenten, maar het heeft net dat ietsje meer en dat ontdekt een niet Victoriaans publiek nu ook. De angelsaksische pers is laaiend enthousiast en de Nederlanders vallen over elkaar van verwondering.

 

Sir Lawrence Alma-Tadema, De rozen van Heliogabalus, 1888

 

De Friese Lourens Alma-Tadema (1836 – 1912) studeeerde aan de Kunstacademie van Antwerpen en werkte in Brussel tot hij in 1870 naar Londen vertrok. Lourens werd Lawrence en hij ontwikkelde zich in Engeland tot een van de belangrijkste schilders van zijn tijd. In 1899 werd Alma-Tadema geridderd en mocht zich voortaan ‘Sir’ noemen. Na zijn dood in 1912 werd hij als een beroemdheid begraven in de St. Paul’s Cathedral.

 

De topstukken uit de eigen collectie van het Fries Museum worden aangevuld met tientallen schilderijen uit privécollecties en uit de collecties van onder meer het Musée d’Orsay, the Royal Academy of Arts, het Tate en het Uffizi. Vele van de meer dan tachtig schilderijen zijn voor het eerst sinds lange tijd voor het publiek te zien.

 

Artikelfoto: Sir Lawrence Alma-Tadema, Een gunstig uitkijkpunt, 1895