U bent hier

1982 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV1982
1982 - 20ste jaargang

Gerelateerde Artikels

Het Chinees Paviljoen te Laken

Rond de ontstaansgeschiedenis van het Chinees Paviljoen werd al vrij vlug een legende geweven die nu nog hardnekkig voortleeft, maar daarom niet minder verzonnen is. Deze legende wil dat het Chinees Paviljoen te zien was op de Wereldtentoonstelling te Parijs in 1900 en nadien werd aangekocht door koning Leopold II (1835-1909) om het in Laken herop te bouwen. 

Het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst te leper

Sinds 1973 is de collectie van het PMMK voorlopig in de Lakenhalle te leper ondergebracht. Het ligt evenwel in de bedoeling van het Provinciebestuur een adequaat ingericht en uitgerust museum te verwezenlijken. Inhoudelijk biedt de collectie een overzicht van de moderne kunst in ons land vanaf de eeuwwisseling tot heden. 

De barok in de zuidelijke Nederlanden

Het is niet zo eenvoudig een bepaling te geven van de term 'barok'. Hij dekt een lading die een zeer grote verscheidenheid vertoont. Zo worden bijvoorbeeld kunstschilders als Michelangelo, Caravaggio Pieter Paul Rubens, Diego Velazquez, Rembrandt Harmenszoon van Rijn en Nicolas Poussin nochtans allemaal tot de barok gerekend.

De baroksculptuur en het barok

De beeldhouwkunst kende in de 17e eeuw een nooit geĆ«venaarde opgang. Maar de kwaliteit van de geproduceerde werken is niet steeds even hoogstaand; zij is niet alleen afhankelijk van het talent, de opleiding en de technische kennis van de beeldhouwers, maar wordt ook bepaald door de mildheid der opdrachtgevers, dus door de welstand van de bevolking.

De barokarchitectuur in de zuidelijke Nederlanden

Hadden de renaissancegebouwen uit de 16e-eeuwse zuidelijke Nederlanden hoofdzakelijk een profane bestemming, de barokarchitectuur in de 17e eeuw is vooral een kerkelijke architectuur. In de barok kent de religieuze bouwkunst een ongekende bloei. 

De Vlaamse impressionisten

Het Vlaams impressionisme is ongetwijfeld te situeren tegen de achtergrond van het Frans impressionisme. Heeft deze externe inspiratiebron bij sommige kunstenaars soms tot mislukte assimilatiepogingen en nefaste resultaten gevoerd, toch onderscheidt de Vlaamse interpretatie van het impressionisme zich van de Franse.