U bent hier

2012.6 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2012.6
2012 - 50ste jaargang

Gerelateerde Artikels


De werken van Luc Dondeyne vertrekken van een triviaal beeld waarvan de schilder afstand neemt, om zo een voorspelbare anekdotiek te overstijgen. Dondeyne heeft een eigen picturaliteit en signatuur gevonden, een herkenbare stijl.

 

In elk nummer van deze vijftigste jaargang grasduinen we in de boeiende geschiedenis van een halve eeuw Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. Bij het doorbladeren van de jaargang 1995 van Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen, blijkt dat in tegenstelling tot de vroege jaren schilder- en beeldhouwkunst niet langer de exclusieve aandacht genieten. 

OCMW collecties zijn minder bekend bij het grote publiek, maar ze zijn historisch en maatschappelijk van groot belang. Wat zijn dat voor verzamelingen en waarom is het de moeite waard er in dit OKV-nummer bijzondere aandacht aan te besteden? 

In 2012 is het zestig jaar geleden dat Constant Permeke overleed. De Koninklijke Musea van Antwerpen en Brussel tonen hun topstukken. Met de Permeketentoonstelling in Bozar komt een belangrijke periode van onze kunstgeschiedenis in beeld. Het gaat om het interbellum waarin het Vlaamse expressionisme zijn toppunt bereikte.

Livia, de vrouw van keizer Augustus, houdt de lippen stijf op elkaar. Het marmeren hoofd lijkt te suggereren dat we nooit zullen achterhalen waarom het 35 jaar geleden werd gestolen. Het Jubelparkmuseum is er niet minder blij om, want Livia is terug. 

De oude geschriften en historische documenten die erfgoedbibliotheken zorgvuldig bewaren hebben vandaag nog steeds zin en betekenis. Het zijn fascinerende bronnen die mensen in staat stellen om kennis te vergaren of om plezier te beleven aan de verhalen en wetenswaardigheden uit vervlogen tijden. 

M (Museum Leuven) belicht een tot voor kort onbekende kunstenaar en stoot een andere meester van zijn voetstuk. De expo Getekend Jan R. Een renaissancemeester herontdekt leert dat de Leuvense schilderkunst dan toch niet enkel uit de nalatenschap van Dieric Bouts opgetrokken is.

De naam Kröller-Müller klinkt als een klok in de kunst- en museumwereld. Recent verscheen een wetenschappelijke biografie over Helene Müller van Eva Rovers, die kon steunen op onuitgegeven materiaal (3.500 brieven, een dagboek, documenten en foto’s) uit het bezit van huisvriend Sam Van Deventer.