U bent hier

Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam

OKV plus 2001.2
 
Recht op antwoord: van de gewezen schepen aan de conservator-arbeider 
In OKV-plus 2001/1, gepubliceerd begin februari 2001, verscheen op pagina 7 een artikel van Paul De Moor, een artikel dat de weerslag is van een gesprek met Staf Thomas, conservator van het stedelijk museum Het Toreke in Tienen. 
De mooiste Tweeluiken

De tentoonstelling Vlaamse Primitieven. De mooiste tweeluiken in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen is een kunsthistorisch liefdesverhaal. Voor het eerst sinds eeuwen is een vijfendertigtal diptieken herenigd. Er was al lang een vermoeden dat vele van die vijftiende-eeuwse panelen samen horen als een diptiek.

Rubens

Dit themanummer van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen is volledig gewijd aan de 'her'ontdekking van Rubens. Hans Devisscher neemt ons mee naar Rubens jeugd en opleiding. Hij vergezelt Rubens naar Italië en overloopt zijn activiteiten na de terugkeer naar Antwerpen. Hij biedt ons een volledig overzicht van Rubens carrière aan.

Abraham van Beyeren - Pronk-stilleven

Dit schilderij van Abraham van Beyeren zou ik een 'pronkstuk' willen noemen. Het woord heeft twee betekenissen en beide zijn toepasselijk. In de museumcatalogus staat het te boek als pronk-stilleven, vanwege al het kostbare en kostelijke dat hier is uitgestald.

Jean Antoine Watteau - Avondlandschap met spinster

Watteau heeft in dit schilderij vrij letterlijk gebruik gemaakt van een ets van Rembrandt uit 1642, getiteld de 'Uilenspiegel'. We zien dat de figuur van de fluitspelende jongen rechts op Watteau's schilderij nagenoeg identiek is aan de figuur op Rembrandts ets.

Tiziano Vecellio - Jongen met honden

Het is algemeen bekend dat Italië in de ontwikkeling van de schilderkunst lange tijd een belangrijke rol heeft gespeeld. De stad Venetië heeft daarbij een speciale plaats ingenomen.

J.B.de Champaigne - Platte Montagne - Dubbelportret

Parijs 1654, twee jongelui stellen elkaar aan het publiek voor. In een atelier geportretteerd lichten ze door de detaillering der schildersbenodigheden hun milieu nader toe.

Jacopo del Sellaio - Orfeus en Eurydice

Jacopo del Sellaio, die dit schilderij niet gesigneerd heeft, maar wel beschouwd wordt als de schilder ervan, leefde in de stadstaat Florence ten tijde van de machtige bankiersfamilie der Medici. Behalve religieuze voorstellingen schilderde hij op latere leeftijd veel zogenaamde cassonepanelen.

Abonneren op RSS - Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam