U bent hier

Elisabeth

OKV 2005.2 tento

Beelden voor 'Belgische' helden - Placenta: de moederkoek werpt haar vrucht - Lieve Watteeuw: boekenchirurge en pleitbezorgster - Stedelijk Museum Diest: schatten in de kelder - Ensor tot Bosch - Scherpenheuvel: Pelgrims en Keerskatten - Memling en het portret - Visionair België - Jommeke: vijftig jaar jong -  Mechelen: stad in vrouwenhanden

De Geboorte van Johannes de Doper

De kers op de taart van Europalia is de tentoonstelling Het meesterlijke atelier in BOZAR. Een uitgelezen en uitgebreide verzameling kunstobjecten van klinkende namen als Da Vinci en Dürer moet het eeuwenoude proces van migrerende kunstenaars en wederzijdse beïnvloeding bevattelijk maken. 

Het Gallo-Romeins Museum in Tongeren

Een introductie tot een bezoek aan het Gallo-Romeins Museum te Tongeren. Teksten over het basisconcept van het nieuwe museum en over de wijze waarop dit door architecten, vormgevers, wetenschapsmensen en kunstenaars gestalte gegeven werd.

Middeleeuwse muurschilderingen

Donkere middeleeuwen? Is het door de verwarrende benaming "donkere middeleeuwen" of door de misbegrepen restauraties uit de 19de en 20ste eeuw, dat we ons van deze periode zo'n verkeerd beeld vormen? De middeleeuwen waren namelijk niet de tijd van kille stenen muren, grauwe interieurs en zichtbaar bouwmateriaal. 

Scherpenheuvel

Scherpenheuvel kan bogen op vier eeuwen nationale Mariaverering. Over het precieze beginpunt lopen de meningen uiteen. 1603 is een optie omdat dan de verhalen over wonderbaarlijke gebeurtenissen op de Scherpenheuvel een landelijke weerklank krijgen.

De Onze-Lieve – Vrouwekathedraal in Antwerpen

De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal door Jan van Damme en De restauratie van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal door Willem Aerts. Twee gesmaakte bijdragen in dit themanummer van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen.

Schilderkunst na de val van Antwerpen (1585)

In 1585 werd Antwerpen na een langdurige belegering door de Spaanse troepen van Alexander Farnese (1545-1592) heroverd. Het laatste belangrijke bolwerk in de Zuidelijke Nederlanden dat nog in handen was van de opstandelingen werd aldus tot overgave gedwongen.

Het laatste oordeel, de zeven werken van barmhartigheid en de zeven hoofdzonden

Het hoofdthema van ons schilderij is het laatste oordeel, voorgesteld in het bovenste register en door het Evangelie van Mattheus geïnspireerd. Op de jongste dag zal Christus de goeden van de kwaden scheiden zoals een herder de schapen van de bokken.

Abonneren op RSS - Elisabeth