U bent hier

God de Vader

Kunst na het leven : grafmonumenten van de middeleeuwen tot in de 19e eeuw

De meest onherroepelijke van alle scheidingen is deze tussen leven en dood. Het mysterie van de scheiding tussen geest en lichaam wordt vergezeld van een aantal rituele handelingen. Een geloof dat de geest na de dood verderleeft, terwijl het stoffelijk overschot aan de aarde wordt toevertrouwd. 

De baroksculptuur en het barok

De beeldhouwkunst kende in de 17e eeuw een nooit geĆ«venaarde opgang. Maar de kwaliteit van de geproduceerde werken is niet steeds even hoogstaand; zij is niet alleen afhankelijk van het talent, de opleiding en de technische kennis van de beeldhouwers, maar wordt ook bepaald door de mildheid der opdrachtgevers, dus door de welstand van de bevolking.

Albrecht Bouts - De hemelvaart van Maria

Het drieluik met de Maria-Hemelvaart in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten te Brussel heeft in de loop van de tijd al dikwijls de aandacht van de kunstgeleerden getrokken. Aanvankelijk was dat vooral omdat de schilder onbekend was, en later waren het de voorgestelde personen en taferelen die een nadere uitleg behoefden.

Goossen van der Weyden - Triptiek van abt Antonius Tsgrooten

Dit drieluikje, een aanwinst van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen, houdt duidelijk verband met Tongerlo en zijn witheren. De letters ANTO, op de gesloten luiken aangebracht, zijn in verband te brengen met abt Antonius Tsgrooten. Hij bestuurde de abdij van 1504 tot 1530 en was een van haar grote bouwheren en maecenen.

Gerard David - De Doop van Christus

In het Stedelijk Museum te Brugge bevinden zich hoogst belangrijke schilderijen van de uitnemende Vlaamse meester Gerard David : twee vrij grote Gerechtigheidstaferelen en een triptiek, dat is een uit drie delen bestaand schilderij, waarvan de beide vleugels voor het middenstuk gedraaid kunnen worden.

Abonneren op RSS - God de Vader