U bent hier

Permeke

OKV plus 2003.2

Kunst in zicht: beau, eau, be, ufo, fort en a...rt - Opgelet! Ze zijn niet lief, mijnheer! - Technopolis doe je zelf - Africalia '03: Een Afrikaans seizoen in België - Het nieuwe Groeninge: Memling op tafel! -  Antoine Wiertzmuseum - Rik Delrue en de 'intellectual gnome' - Het kabouterproject...

OKV plus 2001.3

'Iedereen is evenwaardig'  - Jacques Sonck - een boek te verkrijgen bij de Katholieke Universiteit Leuven. - Geuren en Kleuren. Een sociale en economische geschiedenis van Vlaams-Brabant in de 19de en de 20ste eeuw. - Amandine gered van roestige dood in Visserijdok. - Het Brein-museum voor Natuurwetenschappen. - Casino 2001 - Michel Seuphor…

Jan de Wachter

Wanneer ik het hek openduw en het pad opga, kom ik voor een boom te staan midden op de weg. (Ik vraag me af wat er eerst was: het pad of de boom?) Ik loop verder en zie een heel bijzonder huis. De smalste zijgevel is rond. Een vrouw doet open en overspoelt me met de warmte van daarbinnen. Dit is het huis van Jan De Wachter.

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen

"Den 23n juli 1794 bezette een leger Fransche republikeinen de stad. Niet tevreden zich de meesterstukken der Antwerpsche drijfkunst toe te eigenen en ze tot staven gesmolten naar Parijs te verzenden, aarzelden de zoogezeide bevrijders niet zich ook meester te maken van de schoonste schilderijen.” 

De mythologie van het alledaagse - Assemblage in Belgie

Assemblage wordt nogal makkelijk geïdentificeerd met een 20e-eeuwse vorm van industriële produktie: het monteren van kant-en-klare onderdelen tot een volwaardig gebruiksvoorwerp zoals een auto. Assemblage is echter meer dan dat. In de plastische kunst is het een vrij recent fenomeen. 

Roger Raveel en zijn keuze uit het Museum voor Schone Kunsten in Gent

Een aflevering van Openbaar kunstbezit Vlaanderen die Roger Raveel zelf samenstelde met tien werken van zijn keuze uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten in Gent.

Jozef Peeters - Compositie 1921

Toen de groep 'Art Abstrait', gesticht in 1952, na andere manifestaties voor de eerste maal in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel exposeerde, konden wij in de bij die gelegenheid gepubliceerde beginselverklaring lezen dat 'België sinds de schitterende bijdrage tot het expressionisme afwezig gebleven was bij al de grote esthetische stromingen op internationaal vlak'.

Abonneren op RSS - Permeke