U bent hier

contrareformatie

Beschermengel in de Sint-Lambertuskerk van Boëlhe, 1696,gepolychromeerd hout

Nog tot en met 3 februari 2008 kan u in de Luikse Sint-Bartholomeuskerk gaan kijken naar een grootse tentoonstelling over het oeuvre van een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de barokke beeldhouwkunst in Europa: Jean Del Cour.

Middeleeuwse muurschilderingen

Donkere middeleeuwen? Is het door de verwarrende benaming "donkere middeleeuwen" of door de misbegrepen restauraties uit de 19de en 20ste eeuw, dat we ons van deze periode zo'n verkeerd beeld vormen? De middeleeuwen waren namelijk niet de tijd van kille stenen muren, grauwe interieurs en zichtbaar bouwmateriaal. 

Begijnhoven in Vlaanderen

De problematiek en de ontstaansgeschiedenis van de begijnenbeweging is vrij complex. Niettegenstaande veelvuldig onderzoek terzake blijven nog steeds enkele vragen niet volledig beantwoord. Openbaar Kunstbezit Vlaanderen wijdt een themanummer aan de begijnhoven in Vlaanderen.

De Sint-Pietersabdij te Gent

De Sint-Pietersabdij is in meer dan één opzicht een monument uit de Vlaamse geschiedenis. Op Europees vlak behoort ze tot de middelgrote kloosters die een rol van betekenis hebben gespeeld, zonder ooit de rijkdom, invloed of faam van toonaangevende kloostercentra als Sankt-Gallen, Saint-Denis, Fulda, laat staan Cluny, te benaderen.

Antoon van Dyck

Antoon van Dyck wordt geboren in het huis 'Den Berendans' op de Grote Markt te Antwerpen, als zevende kind van de rijke koopman Frans van Dyck en diens vrouw Maria Cuypers. In 1609  wordt Antoon van Dyck ingeschreven in het St.-Lucasgilde, als leerling van Hendrik van Balen. Pieter Paul Rubens was al vroeg onder de indruk van Van Dycks ongewone gaven. 

 

De Onze-Lieve – Vrouwekathedraal in Antwerpen

De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal door Jan van Damme en De restauratie van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal door Willem Aerts. Twee gesmaakte bijdragen in dit themanummer van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen.

Het Rubenshuis

Het Rubenshuis is thans een museum. De naoorlogse generatie heeft het nooit anders gekend. Ook elders kregen grote cultuurhelden een dergelijk monument. Om het bij de kunstschilders uit de renaissance en barok te houden: het Rembrandthuis in Amsterdam, de Casa Buonarroti in Florence, dat van Rafaël in Urbino...

De barokarchitectuur in de zuidelijke Nederlanden

Hadden de renaissancegebouwen uit de 16e-eeuwse zuidelijke Nederlanden hoofdzakelijk een profane bestemming, de barokarchitectuur in de 17e eeuw is vooral een kerkelijke architectuur. In de barok kent de religieuze bouwkunst een ongekende bloei. 

De baroksculptuur en het barok

De beeldhouwkunst kende in de 17e eeuw een nooit geëvenaarde opgang. Maar de kwaliteit van de geproduceerde werken is niet steeds even hoogstaand; zij is niet alleen afhankelijk van het talent, de opleiding en de technische kennis van de beeldhouwers, maar wordt ook bepaald door de mildheid der opdrachtgevers, dus door de welstand van de bevolking.

De barok in de zuidelijke Nederlanden

Het is niet zo eenvoudig een bepaling te geven van de term 'barok'. Hij dekt een lading die een zeer grote verscheidenheid vertoont. Zo worden bijvoorbeeld kunstschilders als Michelangelo, Caravaggio Pieter Paul Rubens, Diego Velazquez, Rembrandt Harmenszoon van Rijn en Nicolas Poussin nochtans allemaal tot de barok gerekend.

Pagina's

Abonneren op RSS - contrareformatie