U bent hier

Geta Brătescu: Een atelier voor jezelf

Haar oeuvre omvat sinds de jaren 1960 bijzonder uiteenlopende werken, gaande van tekeningen en textielcollages tot print, performance, film en installatie.

Dit najaar opent in MSK Gent de eerste grote overzichtstentoonstelling van de Roemeense kunstenares Geta Brătescu in België. De tentoonstelling biedt een overzicht van het uitzonderlijk gevarieerde oeuvre van de intussen 91-jarige Brătescu. De rode draad is haar benadering van het kunstenaarsatelier als ruimte voor reflectie, experiment en (zelf)kritiek.

 

Vijf decennia zelfreflectie
Het oeuvre van de Roemeense kunstenares Geta Brătescu (°1926) omvat sinds de jaren 1960 bijzonder uiteenlopende werken, gaande van tekeningen en textielcollages tot print, performance, film en installatie. Een rode draad doorheen deze veelzijdige kunstpraktijk is de rol van Brătescu’s atelier als een plaats waar ze zichzelf herdefinieert en vragen stelt rond identiteit en dematerialisatie.

Door haar interesse in literaire figuren zoals Aesopus, Faust en Medea roept ze daarbij ook vragen op rond ethiek, vrouwelijkheid en moederschap. Onder het totalitaire regime van Nicolae Ceauşescu was het atelier voor de kunstenares bovendien een veilige maar gemarginaliseerde ruimte, waar ze haar kunst te midden van het dagelijkse leven maakte en beleefde.

 

Recente erkenning en eerste solotentoonstelling in België
Brătescu’s internationale erkenning groeide vooral tijdens de laatste jaren, dankzij deelname aan groepstentoonstellingen zoals de Biënnale van Istanbul (2010), La Triennale de Paris (2012) en de Biënnale van Venetië (2013 en 2017). Haar kunst werd recent opgenomen in meerdere gerenommeerde internationale collecties. Toch is de najaarstentoonstelling in Gent pas de vierde grote tentoonstelling van haar werk buiten Roemenië, en de eerste in België.

16/09/2017 tot 14/01/2018