U bent hier

OKV2006.2

KMSKA: verplaatsen in publiek

Onze grote musea voor schone kunsten hebben het niet altijd gemakkelijk. Ze erfden een infrastructuur uit de negentiende eeuw die niet beantwoordt aan de verlangens van een hedendaags museumbezoeker. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen blijft niet bij de pakken zitten en opende zopas acht volledig vernieuwde tentoonstellingszalen.

Willy Van den Bussche


"Ik breng de kunst naar de mensen. Als ze prikkelt, komen de mensen misschien terug naar de kunst," zegt Willy Van den Bussche, commissaris-generaal van Beaufort 2006, de tweede triënnale voor hedendaagse kunst van De Panne tot Knokke-Heist. 

Juan de Flandes

Nergens is de Vlaams-Nederlandse schilderkunst uit de vijftiende en de zestiende eeuw zo rijkelijk met topwerken vertegenwoordigd als in het Prado te Madrid. Nu heeft het museum ook De Kruisiging die Juan de Flandes tussen 1509 en 1519 schilderde aan de collectie toegevoegd.

Constant Permeke

De Vier Winden, het huis van Constant Permeke in Jabbeke , is vandaag een zeldzaam en goed bewaarde kunstschrijn. Je vangt hier flarden op uit het dagelijkse leven van de kunstenaar, zoals vissen en boogschieten. In tegenstelling tot zijn vele sombere schilderijen, baadt de woning in een zee van licht.

Vincent Geyskens

Het is een klare, ijskoude dag wanneer ik Vincent Geyskens ontmoet in zijn even ijskoude atelier op de zolderverdieping van een winkelpand ergens in Ukkel. Aan de clichés wordt voldaan. Alleen: de kunstenaar wóónt hier niet, hij komt hier enkel werken.

Museum Dhondt – Dhaenens

Jules Dhondt (1889-1969) en Irma Dhaenens (1892-1973) huwden in 1913. Jules Dhondt was een succesvol zakenman en een trouw mecenas van de Vlaamse Beweging. Na de Eerste Wereldoorlog kocht het gezin Dhondt-Dhaenens zijn eerste kunstwerken. Kort voor de Tweede Wereldoorlog verhuisde het naar de nieuwe villa Zodenhof aan de oever van de Leie.

 

Abonneren op RSS - OKV2006.2